line line

Δεν θέλουν… κόπο αλλά τρόπο οι επαναλήψεις

Δεν θέλουν… κόπο αλλά τρόπο οι επαναλήψεις

Δεν θέλουν… κόπο αλλά τρόπο οι επαναλήψεις

   

Οι υποψήφιοι την περίοδο αυτή νιώθουν το άγχος για τις εξετάσεις να κορυφώνεται, ενώ οι περισσότεροι πιστεύουν ότι ο χρόνος δεν είναι αρκετός για την ολοκλήρωση της μελέτης και των επαναλήψεών τους. Το άγχος όμως επιφέρει προβλήματα στη μελέτη, αναστολή της σκέψης και της ανάκλησης μνήμης, ευθύνεται συχνά για αναβλητική συμπεριφορά, ενώ αποτελεί συχνά αιτία για ψυχοσωματικά προβλήματα. Ωστόσο, σε κάποιο βαθμό η αντίδραση αυτή είναι απολύτως φυσιολογική, διότι οι εξετάσεις κάθε τύπου προκαλούν πάντα ψυχική ένταση, στρες και υπερδιέγερση.

Ωστόσο, η μεγιστοποίηση της απόδοσης των μαθητών στις γραπτές τους εξετάσεις απαιτεί τον έλεγχο του άγχους και την αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου που απομένει μέχρι τις εξετάσεις. Πώς όμως είναι δυνατόν να το επιτύχουν αυτό οι υποψήφιοι;

Τις τεχνικές μελέτης και τις τακτικές συμπεριφοράς κατά τη διάρκεια των επαναλήψεων και της προετοιμασίας για τις εξετάσεις δίνει η καθηγήτρια Νότα Λαζαράκη, διευθύντρια ακαδημαϊκού τμήματος των φροντιστηρίων «Πουκαμισάς»:

  • Η πιο σημαντική τεχνική είναι η οργάνωση του χρόνου και των κύκλων επανάληψης και η καταγραφή με μολύβι και χαρτί του προγράμματος μελέτης που θα ακολουθήσει ο υποψήφιος αυτήν την περίοδο μέχρι και την τελευταία ημέρα των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Το ιδανικό θα ήταν στο πρόγραμμα αυτό να καταγράφονται αναλυτικά ο χρόνος που πρόκειται να αφιερώσει ο υποψήφιος σε κάθε μάθημα. Η τήρηση του προγράμματος από μόνη της αποτελεί το καλύτερο ελιξίριο για τη βελτίωση της ψυχολογίας των υποψηφίων, καθώς δημιουργεί αίσθημα ικανοποίησης.
  • Λάθος στο οποίο πολύ συχνά υποπίπτουν οι υποψήφιοι αυτήν την περίοδο είναι να επικρίνουν τον εαυτό τους για όσα μέχρι στιγμής δεν πέτυχαν, να «κολλούν επικριτικές ταμπέλες» στον εαυτό τους και ενίοτε να προδικάζουν το μέτριο ή αρνητικό αποτέλεσμα των εξετάσεων. Πρόκειται για το λάθος της «αυτοεκπληρούμενης προφητείας», δηλαδή της αρνητικής πρόβλεψης που οι ίδιοι οι υποψήφιοι πραγματοποιούν για το μέλλον τους.

Η αυτοεκπληρούμενη προφητεία αποτελεί ένα είδος αυθυποβολής και ως έναν βαθμό φαίνεται ότι επηρεάζει το αποτέλεσμα.

Ποια είναι η σωστή στάση; Η θετική σκέψη! Η σκέψη η οποία μας προετοιμάζει να περιμένουμε θετικές εξελίξεις.

Ο υποψήφιος οφείλει να κατανοήσει ότι οι εξετάσεις είναι μία μόνο από τις πολλές μάχες που θα δώσει στη ζωή του, να κοιτά το μέλλον με αισιοδοξία, να διατηρεί αμείωτη την προσπάθειά του, να είναι πειθαρχημένος και να μην απαιτεί από τον εαυτό του μόνον την τελειότητα. Άλλωστε είναι δεδομένο ότι οι υψηλές επιδόσεις στις εξετάσεις απαιτούν πειθαρχία, οργάνωση και μικρές αλλά διαρκείς θυσίες, χωρίς υπερβολές.

Η ΜΝΗΜΗ ΒΟΗΘΑ ΤΟΥΣ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΟΥΣ
Μία συνηθισμένη ερώτηση των υποψήφιων αυτή την περίοδο είναι κατά πόσο θα θυμούνται όλη την ύλη που μελετούν την ώρα της γραπτής εξέτασής τους στην περίοδο των Πανελλαδικών. Η εμπειρία δείχνει ότι μαθητές που διάβασαν ουσιαστικά και δεν περιορίστηκαν στη στείρα αποστήθιση ανακαλούν στη μνήμη τους ό,τι χρειάζεται για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της εξέτασής τους. Η μνήμη μπορεί να ενισχυθεί αφενός με την κατανόηση σε βάθος των ενοτήτων που μελετά ο υποψήφιος, αλλά και με τη σύνδεση της κάθε ενότητας με άλλες από την εξεταστέα ύλη ή ακόμη και με παραστάσεις από την καθημερινότητα που είναι καταγεγραμμένες στον εγκέφαλο.

Υπνος και διατροφή
Ποιες είναι οι καλύτερες ώρες για να μελετήσετε

Πληθώρα επιστημονικών μελετών υποδεικνύει ότι οι κατάλληλες συνθήκες μελέτης μεγιστοποιούν την αποτελεσματικότητά της. Από τις μελέτες αυτές φαίνεται ότι οι πρωινές ώρες είναι κατάλληλες για μελέτη ύλης που περιέχει θεωρία, γεγονότα, λεπτομέρειες και έννοιες.

Το απογευματινό και βραδινό διάβασμα είναι καλύτερο για επαναλήψεις και για ύλη που δεν περιέχει λεπτομέρειες, ενώ οι βραδινές ώρες ευνοούν την κριτική επεξεργασία.

Η βραδινή μελέτη συγκρατείται καλύτερα στη μνήμη, όταν ακολουθεί αμέσως μετά ο ύπνος χωρίς να παρεμβάλλεται άλλη δραστηριότητα. Επίσης η στάση του σώματος κατά τη διάρκεια της μελέτης επηρεάζει πολύ τη φυσιολογία του ανθρώπινου οργανισμού, την αναπνευστική λειτουργία και την κυκλοφορία του αίματος, με αποτέλεσμα να ενισχύει ή να περιορίζει την πνευματική διαύγεια και την εγκεφαλική λειτουργία. Συστήνεται στους υποψήφιους να μελετούν διατηρώντας όσο το δυνατόν πιο όρθια τη σπονδυλική τους στήλη, να μη σκύβουν και περιστασιακά να διακόπτουν για λίγα λεπτά τη μελέτη τους για λίγες ασκήσεις και κίνηση, που θα βελτιώσει την οξυγόνωση του εγκεφάλου και την κυκλοφορία. Πριν αρχίσεις τη μελέτη, απάλλαξε τον εγκέφαλό σου από αρνητικές σκέψεις και συναισθήματα. Ακολούθησε μία τεχνική αυτοσυγκέντρωσης και χαλάρωσης διάρκειας μόλις λίγων λεπτών. Κάθισε αναπαυτικά στην καρέκλα, κλείσε τα μάτια και για τα επόμενα δύο λεπτά μη σκέφτεσαι παρά μόνο ευχάριστα θέματα.

Το επόμενο λεπτό άρχισε το διάβασμα!

Επιπλέον, η μεγιστοποίηση του αποτελέσματος της μελέτης απαιτεί σωστό ύπνο και καλή διατροφή. Για την καλή λειτουργία του εγκεφάλου απαιτούνται περί τις 6 ώρες ύπνου κάθε ημέρα, οι οποίες δεν πρέπει να κατανέμονται τυχαία κατά τη διάρκεια του 24ώρου αλλά να είναι νυχτερινές ώρες, ξεκινώντας περίπου από τα μεσάνυχτα.

Μεγάλης διάρκειας μεσημεριανός ύπνος δεν συστήνεται, καθώς φαίνεται ότι 20 μόνον λεπτά χαλάρωσης μετά το μεσημεριανό γεύμα προσφέρουν βαθιά αναζωογόνηση και κυρίως εύκολη επαναφορά του υποψήφιου στο πρόγραμμα της μελέτης του. Σημαντικό είναι επίσης, ο υποψήφιος να επιλέγει συχνά αλλά μικρά γεύματα.

ΝΙΚΟΛΙΤΣΑ ΤΡΙΓΚΑ – ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ

Από το ΕΘΝΟΣ

line
footer