line line

Θέματα του 9ου ετήσιου μαθητικού διαγωνισμού στην αρχαία ελληνική γλώσσα και γραμματεία

Θέματα του 9ου ετήσιου μαθητικού διαγωνισμού στην αρχαία ελληνική γλώσσα και γραμματεία

 9ος ΕΤΗΣΙΟΣ ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ

ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ

ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Β΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ

Παρασκευή, 12 Μαρτίου 2010

Πλάτωνος Φαίδων, 116a3‐b1, b5‐d1:

Ταῦτ΄ εἰπὼν ἐκεῖνος μὲν ἀνίστατο εἰς οἴκημά τι ὡς λουσόμενος͵ καὶ ὁ 116 a

Κρίτων εἵπετο αὐτῷ͵ ἡμᾶς δ΄ ἐκέλευε περιμένειν. περιεμένομεν οὖν

πρὸς ἡμᾶς αὐτοὺς διαλεγόμενοι περὶ τῶν εἰρημένων καὶ ἀνασκοποῦντες͵ τοτὲ δ΄ αὖ περὶ τῆς συμφορᾶς διεξιόντες ὅση ἡμῖν γεγονυῖα εἴη͵ ἀτεχνῶς ἡγούμενοι ὥσπερ πατρὸς στερηθέντες διάξειν ὀρφανοὶ τὸν ἔπειτα βίον. ἐπειδὴ δὲ ἐλούσατο καὶ ἠνέχθη παρ΄ αὐτὸν τὰ παιδία, … ἧκε παρ΄ ἡμᾶς. b

καὶ ἦν ἤδη ἐγγὺς ἡλίου δυσμῶν· χρόνον γὰρ πολὺν διέτριψεν ἔνδον.

ἐλθὼν δ΄ ἐκαθέζετο λελουμένος καὶ οὐ πολλὰ ἄττα μετὰ ταῦτα διελέχθη͵

καὶ ἧκεν ὁ τῶν ἕνδεκα ὑπηρέτης καὶ στὰς παρ΄ αὐτόν͵ Ὦ Σώκρατες͵ ἔφη͵ c

οὐ καταγνώσομαί γε σοῦ ὅπερ ἄλλων καταγιγνώσκω͵ ὅτι μοι

χαλεπαίνουσι καὶ καταρῶνται ἐπειδὰν αὐτοῖς παραγγείλω πίνειν τὸ φάρμακον ἀναγκαζόντων τῶν ἀρχόντων. σὲ δὲ ἐγὼ καὶ ἄλλως ἔγνωκα

ἐν τούτῳ τῷ χρόνῳ γενναιότατον καὶ πρᾳότατον καὶ ἄριστον ἄνδρα ὄντα

τῶν πώποτε δεῦρο ἀφικομένων͵ καὶ δὴ καὶ νῦν εὖ οἶδ΄ ὅτι οὐκ ἐμοὶ χαλεπαίνεις͵ γιγνώσκεις γὰρ τοὺς αἰτίους͵ ἀλλὰ ἐκείνοις. νῦν οὖν͵ οἶσθα

γὰρ ἃ ἦλθον ἀγγέλλων͵ χαῖρέ τε καὶ πειρῶ ὡς ῥᾷστα φέρειν τὰ ἀναγκαῖα. Καὶ ἅμα δακρύσας μεταστρεφόμενος ἀπῄει. d

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ

1.Να μεταφραστεί το απόσπσμα του κειμένου: «Ἐλθὼν δ’ ἐκαθέζετο… ἀπῄει».

2.α. Ταῦτ΄ εἰπὼν ἐκεῖνος μὲν ἀνίστατο εἰς οἴκημά τι ὡς λουσόμενος: Να μεταφερθεί στον πληθυντικό αριθμό η φράση.

β. Να αναγνωρισθούν συντακτικώς οι λέξεις: ὀρφανοί, πατρός, πολύν, πίνειν, τῶν ἀφικομένων.

γ. Ἀνίστατο, λουσόμενος, ἡγούμενοι, διελέχθη, πειρῶ: Για καθένα από τους τύπους αυτούς να γράψετε δύο λέξεις ετυμολογικώς συγγενείς, απλές ή σύνθετες. 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

1. Σε ποιο γραμματειακό είδος ανήκει το έργο; Να αποδώσετε συνοπτικώς το περιεχόμενό του (σε 15‐20 γραμμές).

2. Να εντοπίσετε στο κείμενο τα συγκινησιακά στοιχεία και να τα σχολιάσετε (σε 15‐20 γραμμές).

3. Πώς κρίνετε τη στάση του Σωκράτη απέναντι στη δικαστική απόφαση; (σε 15‐20 γραμμές).

Σημείωση: Να δοθούν απαντήσεις σε όλες τις ερωτήσεις κατανόησης και σε δύο (2)

απ τις τρεις ερωτσεις ανπτυξης.

Βραβεύτηκαν για τη διάκρισή τους στον έκτο διαγωνισμό στην αρχαία ελληνική γλώσσα και γραμματεία οι μαθήτριές μας:

  • Λένα Τσομπανίδου, η οποία έχει εισαχθεί στο τμήμα Ξένων Γλωσσών , Μεταφραστών & Διερμηνέων Ιονίου (στην Κέρκυρα)
  • Κωνσταντίνα Κουλτούκη, η οποία έχει εισαχθεί στο Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Ιωαννίνων

 

 

line
footer